Veelgestelde vragen over de Money2Go Prepaid MasterCard®

Over de Money2Go MasterCard® van Novum Bank Limited

Wat is de Money2Go MasterCard®?

De Money2Go MasterCard® lijkt op de bekende credit en debit kaarten. Er staat een kaartnummer op, je kunt er mee pinnen en chippen en het heeft een stripje voor je handtekening. Echter, kun je met deze kaart alleen uitgeven wat je op je kaart hebt opgeladen en het is afgeschreven van je bankrekening.

Geldt er een minimum leeftijd voor de Money2Go MasterCard®?

Ja, voor het aanvragen van de kaart geldt een minimumleeftijd van 18 jaar.

Wie is de uitgever van de kaart?

De kaart wordt uitgegeven door Novum Bank Limited met de licentie van MasterCard MasterCard® International Incorporated.

Hoe kan ik mijn Money2Go MasterCard® aanvragen?

Je kunt de kaart simpel in 4 stappen aanvragen:

1. Vul het aanvraagformulier in;
2. Geef aan hoeveel je op je Money2Go MasterCard® wilt opwaarderen;
3. Betaal via iDeal;
4. Activeer je account.

Wanneer ontvang ik de Money2Go MasterCard®?

We versturen je Money2Go MasterCard binnen 24 uur. Normaal gesproken duurt het 2-3 werkdagen na de bevestigings e-mail voordat je kaart aankomt.
Let wel op: in december kan dit wat langer duren aangezien de post het tijdens de feestdagen heel druk heeft. Neem contact met ons op wanneer je je kaart niet ontvangt binnen 10 werkdagen.

Hoe kan ik mijn Money2Go MasterCard® beheren?

Je krijg je een online account, waarbij je je geld kunt en kaartopties kunt beheren.
Om in te loggen klik boven op de “Login” button met je e-mailadres en ingestelde wachtwoord. Volg de stappen. Wanneer je ingelogd bent, kun je je wachtwoord veranderen bij card settings via het menuscherm.

In je online account kun je op de volgende manieren je geld en kaart beheren:
• Saldo checken;
• Geld storten;
• Transacties bekijken en downloaden;
• Instellingen beheren.

Hoe werkt de Money2Go MasterCard®?

De Money2Go MasterCard® is een MasterCard Chip en PIN kaart. Dit houdt in dat je de kaart wereldwijd kunt gebruiken bij de vele acceptatiepunten van Mastercard. De kaart is op dezelfde manier te gebruiken als een bank of credit kaart. Je kunt de kaart ook gebruiken om te pinnen bij een automaat. Je voert hierbij je PIN in om je transactie te verifiëren.

Kan ik de Money2Go MasterCard® na ontvangst gelijk gebruiken?

Nee, je moet de kaart eerst activeren voordat je deze kunt gebruiken. Dit is snel gedaan door middel van de volgende drie stappen: log in je account, klik op de button ‘Activate Card’ en volg de instructies.

Hoe veilig is mijn kaart?

Het is belangrijk om goed met je kaart om te gaan en deze veilig te bewaren. Je kaart is veilig zolang je er zorgvuldig mee omgaat en je PIN geheim houdt.

Money2Go MasterCard® Contactloos

Wat is Contactloos?

MasterCard® contactloos maakt het mogelijk je dagelijkse aankopen snel gemakklijk en veilig te doen door alleen maar met je contactloze Money2Go MasterCard® op de betaalterminal te tikken. Zo wordt afrekenen sneller dan ooit, het is zelfs sneller dan met contant geld betalen. De Contactloze technolgie is op steeds meer betaalterminals beschikbaar in winkels, restuarants en cafés.

Hoe werkt het?

Met de Money2Go MasterCard® PayPass, hoef je bij betalingen tot €25,- je kaart niet in het apparaat te steken of te overhandigen. Geef aan dat je contactloos wilt betalen en betaal snel door je kaart boven de scanner van het apparaatje te houden. Zo werkt het:

1. Houd je Money2Go MasterCard® PayPass boven de scanner van het pinapparaat;
2. Wanneer je een piep hoort en een groen lampje brandt, is betaling geaccepteerd.
3. Bij een betaling tot €25,- hoef je niet te tekenen of PIN code in te toetsen.

Wat is het voordeel van Contactloos?

Je kunt overal waar je het Contactloze logo ziet betalen met je Money2Go MasterCard®, dus afrekenen is makkelijker dan ooit en het is sneller dan betalen met contant geld.

Wie accepteert Contactloze transacties?

Contactloze betalingen worden wereldwijd door steeds meer verkooppunten geaccepteerd, onder andere bij winkels, fastfood, toll stations etc. Er zijn zelfs taxi’s en verkoopautomaten uitegrust met Contactloze lezers. Kijk gewoon of je het Contactloze logo ziet .

Is Contactloos veilig?

Encryptie, uniek voor iedere transactie, beveiligt jouw transactiedata. Bovendien houd je de kaart altijd in je eigen hand zodat het risico van verlies of fraude ook wordt verkleind. Daarnaast is er een beveiliging ingebouwd die er voor zorgt dat je maar een keer betaald, ook als je de lezer per ongeluk 2 keer aantikt. Dus jouw Contactloze MasterCard® card is een van de veiligste betaalmethodes die er is.

Wat is het maximale bedrag dat ik Contactloos kan betalen?

Contactloos is een vervanger van contante betallingen tot €25. Na drie transacties wordt je gevraagd je PIN code
In te geven. Deze beveiliging is bedoeld om het risico te beperken. Als je een aankoop hebt boven €25 is altijd een handtekening of PIN code nodig, net als bij je gewone debit of credit card.

Kosten

Wat zijn de kosten voor het gebruik van de Money2Go MasterCard®?

Er worden kosten in rekening gebracht wanneer je je kaart oplaadt, met je kaart betaalt en pint bij geldautomaten. Op de homepage vind je een duidelijk overzicht van deze tarieven en andere kosten. Klik hier voor het overzicht. Bij sommige automaten wordt een extra toeslag gerekend. Informeer hier eerst goed naar bij de desbetreffende bank, voordat je hier pint.

Zijn er kosten verbonden aan het opzeggen van de Money2Go MasterCard®?

Nee. Indien je je kaart wilt opzeggen, zorg er dan voor dat er geen saldo op je kaart staat. Deze kun je terugstorten op een andere rekening. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Je kunt er ook voor kiezen om je saldo op te nemen bij een automaat. Je betaalt dan de kosten voor het opnemen van geld uit een automaat.

Je pincode

Hoe kom ik aan een pincode?

Voordat je je kaart kunt gebruiken, moet je eerst je een PIN code instellen. Zorg ervoor dat deze uniek is en houdt deze geheim.

Je kunt je pincode instellen, nadat je je kaart hebt geactiveerd. De eerste instelling is gratis.

Hoe kan ik mijn pincode veranderen?

Je kunt je pincode veranderen door in te loggen in je persoonlijke account. Ga naar “Set PIN” en voer een nieuwe pincode in.

Wat moet ik doen als ik mijn pincode ben vergeten?

Wanneer je je pincode bent vergeten, moet je een nieuwe instellen. Log in je account en verander je pincode bij “Set PIN”.

Mijn kaart is geblokkeerd, omdat ik een paar keer verkeerde pincode heb ingevoerd. Wat nu?

Neem contact op met onze klantenservice op 0900-2040630. Na het controleren van je gegevens, wordt je Money2Go MasterCard® geblokkeerd.

Money2Go MasterCard® opwaarderen.

Hoe kan ik mijn Money2Go MasterCard® opwaarderen?

Via iDeal kun je een bedrag op je kaart storten. Hierbij zal 2% kosten van het gestorte bedrag afgetrokken worden. Zorg ervoor dat het bedrag dat je opwaardeert niet hoger is dan het maximaal toegestane limieten van je kaart.
Wanneer een limiet wordt overschreden, wordt het opgewaardeerde bedrag direct weer teruggestort naar je rekening en wordt de kaart niet opgewaardeerd.

Hoeveel kan ik op mijn Money2Go MasterCard® opwaarderen?

Je kunt maandelijks tot €3.750,- opwaarderen en jaarlijks tot €10.000,-. Het maximaal op te waarderen bedrag is € 3.750,- en het minimale bedrag is € 5,-

Als je een basic Money2Go MasterCard® hebt zijn de limieten op de kaart lager. Zie hieronder voor alle limieten.

Hoelang duurt het voordat er geld op mijn kaart staat?

Wanneer je je kaart via iDeal opwaardeert, staat het geld vrijwel direct op je kaart.

Wat is iDEAL?

iDEAl is een betaalmethode die consumenten in staat stelt online te betalen via un eigen bank. Naast webwinkels zijn er een heleboel andere online organisaties die iDEAL als betaalmethode aanbieden. iDEAL wordt steeds vaker gebruikt om energierekeningen mee te betalen, donatie ste doen, beltegoed op te waarderen, lokale belastingen en verkeersboetes te betalen en nog veel meer.
Als je meer over iDEAL wilt weten, ga dan naar www.ideal.nl.

Hoe kun je via iDeal je kaart opwaarderen?

Om je kaart met iDEAL op te waarderen klik je op “kaart opwaarderen” en dan op het iDEAL logo. Je kiest hierna eerst je bank en het bedrag dat je wilt opwaarderen. Als je nu op “ga naar iDEAL” klikt wordt je doorgeleid naar iDEAL om je transactie af te ronden.
Voor meer informatie over hoe iDEAL werkt ga je naar www.iDEAL.nl/demo/nl/ om de demo te bekijken.

Geld opnemen bij een automaat.

Hoeveel geld kan ik dagelijks opnemen bij een automaat?

Indien je een Basic Money2Go MasterCard® hebt, kun je dagelijks tot €150,- opnemen en maandelijks tot €500,-. Indien je een Advanced Money2Go MasterCard® hebt, kun je maandelijks tot €800,- opnemen bij een automaat.

Bij welke automaten kan ik geld opnemen?

Je kunt bij elke automaat met de MasterCard® Acceptatie kenmerk geld opnemen.

Kan ik mijn Money2Go MasterCard® gebruiken om geld bij de balie te krijgen?

Nee, je kunt alleen pinnen bij de automaten.

Waar kan ik betalen met mijn Money2Go MasterCard®?

Net zoals een credit of debit card kun je je Money2Go MasterCard® gebruiken om goederen en services te bekostigen. De kaart is te gebruiken bij meer dan 35 miljoen acceptatiepunten wereldwijd. Let op het MasterCard® logo bij de kassa. Bij het pinnen en chippen voer je je pincode in.

Wat moet ik doen wanneer mijn transactie in de wacht wordt gezet?

Een transactie dat in de wacht wordt gezet, is simpel gezet een transactie dat klaar staat om verwerkt te worden. Je hoeft niets te doen, want dit is onderdeel van het betalingsproces met de kaart. Heb je het idee dat er iets niet klopt aan deze transactie neem dan contact met ons op.

Een transactie dat in de wacht wordt gezet, wordt of in een daadwerkelijk transactie omgezet of verwijderd binnen 14 dagen.

Basic Money2go MasterCard®

Wat is een Basic Money2Go MasterCard®?

Met Basic Money2Go MasterCard® lijkt en ziet er hetzelfde uit als een Advanced kaart. Het verschil is dat je er minder geld op kan storten en dus ook uitgeven. Hieronder zie je een overzicht met meer informatie over de limieten.

Waarom heb ik een Basic Money2Go MasterCard® gekregen?

Dit is een standaard kaart die na aanvraag aan alle klanten wordt aangeboden.

Wat zijn de limieten van de Basic Money2Go MasterCard® ?

Bekijk aub de limieten van de Basic Money2Go MasterCard® op de tarieven pagina.

Advanced Money2go MasterCard®

Wat is de Advanced Money2Go MasterCard® ?

Het voordeel van de Advanced kaart is dat je in vergelijking met de Basic kaart meer geld kunt storten op je kaart. Daarnaast mag je meer dan een kaart in bezit hebben en geld naar andere Money2Go MasterCard® klanten overboeken.

Hoe kan ik een Advanced Money2Go MasterCard® aanvragen?

Om uw Basic Money2Go MasterCard® limiet te verhogen moet Novum Bank je gegevens controleren. Voor meer informatie hierover log in je account en klik om naar de pagina “Limieten” te gaan.

Wat zijn de limieten van de Advanced Money2Go MasterCard® ?

Bekijk aub de limieten van de Advanced Money2Go MasterCard® op de tarieven pagina.

Card Security

Wat is phishing?

Phishing is een manier om gevoelige gegevens van mensen te verkrijgen, zoals inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens. Meestal ontvang je een e-mail waarin gevraagd wordt om
op een link van een website te klikken en daar gegevens in te vullen. Met deze gegevens kunnen internetcrimelen je bankrekening plunderen of goederen op jouw kosten aanschaffen. We zullen nooit een e-mail aan je versturen met een dergelijk verzoek.

Wat moet je doen wanneer je een phishing e-mail hebt ontvangen?

Indien je een dergelijke e-mail uit naam van Money2Go MasterCard® of Novum Bank Limits ontvangt met een link naar de website, klik dan niet op de link. Indien je wel op de link hebt geklikt, voer dan nooit je persoonlijke of kaartgegevens op de website in. Reageer ook niet op de e-mails.

Indien je het idee hebt dat je een dergelijk frauduleuze e-mail hebt ontvangen, stuur deze dan in zijn geheel (inclusief header en footer) door naar money2gocard@novumbankgroup.com.

Beheer je Money2Go MasterCard®

Hoe beheer ik mijn Money2Go MasterCard® ?

Wanneer je in je persoonlijke account inlogt, kun je je kaartgegevens beheren, zoals opladen van je kaart, beheren en instellen van SMS meldingen, je transacties bekijken en downloaden en nog veel meer. Indien je hulp nodig hebt kun je ons bellen op 0900-2040630.

Wat betekent beschikbare saldo?

Beschikbare saldo verwijst naar het bedrag dat op je kaart staat en beschikbaar is voor gebruik.

Hoe kan ik zien hoeveel geld er op mijn Money2Go MasterCard® staat?

Je kan online zien hoeveel geld er op je kaart staat. Dit kan simpelweg door in je persoonlijke account in te loggen.

Je kunt ook een SMS met het woord “Saldo” versturen naar 31635250157.

Hoe kan ik het wachtwoord van mijn account veranderen?

Je kunt je het wachtwoord van je account online veranderen in je persoonlijke account. Log in en ga naar ‘Instellingen’. Hier kun je verder lezen over het veranderen van het wachtwoord van je account.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Indien je je wachtwoord bent vergeten, klik dan op de ‘Wachtwoord Vergeten’ link bij het inlogscherm. Je kunt dan verder lezen over hoe je je wachtwoord kunt veranderen.

Hoe kan ik mijn naam en adres veranderen?

Je kunt je gegevens, zoals naam en adres, veranderen door ons te bellen op het nummer 0900-2040630. Je moet wel een bewijs aanleveren. Overige gegevens kun je in je persoonlijke account veranderen.

Kan ik papieren overzichten ontvangen?

Nee, we versturen geen papieren overzichten. In je persoonlijke account kun je je transacties bekijken en downloaden.

Hoe kan ik mijn transacties downloaden?

In je persoonlijke account kun je je transacties gemakkelijk downloaden.

Mijn kaart werkt niet meer.

De volgende situaties zijn dan van toepassing:
• Je kaart is beschadigd;
• Je hebt geen of niet genoeg saldo op je kaart staan;
• We hebben je kaart geblokkeerd vanwege veiligheidsredenen of op jouw verzoek;
• De kaart is verlopen. Zie einddatum op je kaart.

Kaart opzeggen en verlopen

Hoe zeg ik mijn Money2Go MasterCard® op?

Wil je je kaart opzeggen? Neem dan contact met ons op 0900-2040630. Het opzeggen van je kaart is gratis. Er zijn wel kosten verbonden aan het terugstorten van je saldo naar een Nederlandse bankrekening. Je kunt je saldo ook opnemen bij een automaat.

Hoe lang is mijn Money2Go MasterCard® geldig?

Je Money2Go MasterCard is 5 jaar geldig. Jaarlijks betaal je kosten voor je kaart, welke van je tegoed wordt afgeschreven. Indien er niet voldoende saldo op je kaart staat voor het bekostigen van de jaarlijkse bijdrage, zul je eerst diverse reminders ontvangen. Indien je je kaart dan na een maand nog niet hebt opgewaardeerd, zal deze worden geblokkeerd.

Wat moet ik doen als mijn Money2Go MasterCard® is vervallen?

We sturen u automatisch een nieuwe kaart toe. Indien u een tijd land geen gebruik heeft gemaakt van uw kaart, zullen wij u eerst benaderen om te controleren of u wel een nieuwe kaart wilt ontvangen.